♥ Drömmen Om Ett Barn ♥

Direktlänk till inlägg 8 mars 2012

Se hit! Viktig Endometrios snack!

Av Isabella Gonzalez - 8 mars 2012 20:51

Jag har fått en blödning. Och alla ni som har Endometrios vet precis vad det betyder - Smärta!!. Jag går på Provera hormonbehandlingen sedan ett par månader tillbaka, och detta har jag gått på en gång tidigare också. Men ändåååå skulle jag få en blödning. Fan, fan, fan. En vanlig menstraution för mig funkar inte alls smärtfritt. Det gör så ont så jag bara vill bort. Även om det inte direkt är så att jag störtblöder, så är smärtan stor. Idag var jag inte ens hela dagen i skolan, utan bara halva. Hade ont som f*n.


Vad gör man för att få omgivningen att förstå? Jag är nitton år, och lider av två kroniska sjukdomar. Jag går fortfarande på gymnasiet, inom Handel. Att försöka klara skolan samtidigt som man kämpar mot sjukdomarna är skit svårt. Men jag känner mig ständigt dömd. När jag säger till lärarna i skolan "Nu har jag ont..." Så suckar dom bara. Då ska ni bara veta vad jag gör, som lever med detta.

Hur fixar man det?

Hormonbehandlingar hit och dit. Rädslan att inte kunna bli mamma. Ja, jag har redan fått missfall. Jag har varit gravid, jag har planerat för föräldrarskapet och var villig att göra allt för lilla pyret. Men ändå drogs det ifrån mig, kroppen orkade inte! Jävla Endometrios, jävla kropp, jävla psyke.

Jag tror ärligt talat aldrig att omgivningen kommer att förstå. Inte dom utanför skolan heller. Kompisarna säger att dom gör det, men ärligt talat. Vad är det ni förstår? Ni har aldrig upplevt det själv, och innan dess kan ni bara tänka er.


Folk drar sig undan, det är förbjudet att prata om detta.

Mycket av den anledningen skapades den här bloggen. Här skriver jag precis mina tankar, känslor osv. Här finns det så mycket ärlighet och öppenhet, och ni som inte vill veta, ni behöver inte läsa heller. Men detta är mitt sätt att öppna upp mig, och kanske till och med nå ut till andra om mina sjukdomar.

Det behövs mer förståelse kring speciellt Endometrios. Det är den tredje vanligaste kvinnosjukdomen idag, ändå är det mycket hysch hysch kring den, och det kan ta tio år innan man får diagnos. Att det "bara" tog fyra år för mig, är ren Tur! Kan ni tänka er?

Och då har min högra äggstock ändå redan, såhär ung, börjat förstöras totalt. Tänk kvinnorna som måste stå ut med detta i tio år innan diagnos? Jag blir så arg.

Det tog inte lång tid för min gynekolog att fastställa min diagnos, och det handlar om att lägga ihop ett och ett.


Det är inte normalt att ha så ont i magen vid menstraution att du ligger i fosterställning.

Det är inte normalt att få cystor efter cystor hela tiden.

Det är inte normalt att ha jätte ont vid samlag - om du inte var oskuld vill säga. :P

Ja symtomerna är många. Men om du mår ständigt dåligt, med dessa besvär. Ligg på tjejer!

Ibland får man vara sin egna doktor, tyvärr!

Men detta påverkar hela ens liv. Du kan bli steril, få andra problem med andra organ - tarmar osv (som jag har nu). Det är inte rätt.


Ville bara få ut detta. Känner mig så arg ikväll på mina sjukdomar!:(

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella Gonzalez - 25 juli 2012 14:52

Hörrni. Jag har en ny blogg nu! http://isabeellas.devote.se/ Så jag kommer alltså vara Där nu.:) Hoppas ni fortsätter följa mig! Kram ...

Av Isabella Gonzalez - 23 juli 2012 14:20

Laddat ner fler roliga appar att pyssla med collage och effekter på.:) ...

Av Isabella Gonzalez - 23 juli 2012 10:49

Morgon pigg det är jag det idag. Varit vaken sen halv nio imorse, vilket jag inte brukar vara. Men blev helt slut efter träningen igår plus att jag tog lugnande innan sängdags, så jag har ju sovit stenhårt.:) Har ringt en massa ärenden sen jag lå...

Av Isabella Gonzalez - 23 juli 2012 00:40

Ooops. Glömde säga. - 3 kg nu.;) Ja va fan det händer grejer! Men inte ett skit syns utanpå!...

Av Isabella Gonzalez - 23 juli 2012 00:40

Ooops. Glömde säga. - 3 kg nu.;) Ja va fan det händer grejer! Men inte ett skit syns utanpå!...

Presentation


20 årig tjej som skriver om ofrivillig barnlöshet, Endometrios, Bipolär sjukdom & vardagen.
Hjärtligt Välkommna in!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards